Allah.. setiakah aku??

sambungan  " FIKIRAN  DALAM  PENANGAN " >>>





Bagaimanakah  tahap  kesetiaan  seorang  wanita  terhadap  seorang  lelaki??

** NOTA  HATI, WANITA  SEJATI **

Aku  lahir  bukan  tuk  dicaci  semata-mata. Dahulu, aku  hanya  si  dara  yang  tidak  punya  apa-apa. Kadangkala  dicerca, kadangkala  dihina. Begitulah  aku. Walau  aku  punyai  seorang  kakak, yang  kiranya  bisa  melindungiku. Namun  segalanya  hanya  pilu  yang  bisa  ku  raih  padu. Sedih  bukan? 

Jika  di  kelas, akulah  insan  yang  sering  menarik  perhatian. Bukan  kerna  kepandaian. Bukan  jua  kerna kecantikan. Tapi, kerna  kebodohan. Sedia  maklum, aku  tidak  pernah  menerima  pengajian  di  kelas  khusus  pada  zaman  kanak-kanakku  seperti  tadika, pasti, mahupun  tabika. Tahu-tahu  sahaja, aku  sudah     menempatkan  diriku  di  tahun  satu  di  sekolah  yang  berhampiran. 

Bermula  kehidupanku  pada  tahun  tiga, aku  mulai  dikenali  dek  kemahiran  dan  bakat  yang  ku  ada. Aku  sering  bersaing  dengan  kakakku  di  dalam  mana-mana  acara  yang  dianjurkan  sekolah. Ketika itu, kakakku  berada  di  tahun  lima. Aku  mulai  berasa  masa  depanku  bakal  bersinar. Hanya  Allah  yang  mengetahui  betapa  gembiranya  hatiku  pada  saat  itu. Allah...

Hidupku  terus  berlalu. Sehinggalah  usiaku  sudah  menginjak  remaja. Aku  sudah  berada  di  tingkatan  tiga  pada  saat  itu. Aku  mulai  mengenal  apa  itu  cinta.
Jika  difikir-fikirkan  kembali, mengapalah  aku  bisa  mengetahuinya. Tergamaknya  aku  memikirkannya. Namun, bakat  yang  ku  ada  masih  tidak  terbengkalai  begitu  sahaja. Sejak  di  tingkatan  satu  lagi, aku  sudah  bergiat  aktif  dalam  acara  nasyid  dan  menjadi  vokalis  utamanya. Bakat  yang  ku  ada  tidak  pernah  ku  persia-siakan. 

Akhirnya, ketika  aku  sudah  berada  di  tingkatan  empat, aku  membuat  keputusan  untuk  meninggalkan  acara  nasyid  yang  selama  ini  ku  pertahankan. Kerna, aku  mulai  jatuh  cinta  pada  acara  perdebatan  di  dalam  skop  Bahasa  Melayu  yang  mulai  ku  masuki  pada  tingkatan  tiga  lagi. Aku  berasa  puas  tatkala  berhadapan  dengan  pihak  lawanku. Lebih-lebih  lagi  aku  memikul  amanah  sebagai  pendebat  ketiga  di sekolahku, iaitu  membidas  segala  apa-apa  hujah  yang  diberikan  pihak  lawan. Aku  gemarinya.

Namun  tatkala  aku  menginjak  usia  18  tahun, aku  mulai  tersisih  kembali. Aku  tidak  memasuki  apa-apa  acara  sekalipun  di  sekolah  tempatku  belajar. Aku  kesunyian. Sungguh  kesunyian !

Rutin  harian  ku  kian  berubah  ketika  mana  saat  itu  tiba. Aku  mulai  mengenali  seorang  jejaka  yang  telah  datang  sebentar  di  sekolahku  pada  waktu  itu. Perkara  pertama  yang  aku  mulai  tertarik  padanya  adalah  rasa  agung  cintanya  kepada  Allah. Sungguh, cintanya  hanya  tuk  Allah. Aku  terpana  tatkala  bibirnya  laju  mengungkapkan  hadith  Rasulullah  di  suatu  majlis  ilmu  di  sekolahku.



عينان لا تمسهما النار عين بكت من خشية الله وعين باتتتحرس في سبيل الله
Mafhum: dua (jenis) mata yang tidak disentuh api, mata yang menangis  kerana takut akan Allah dan mata pengawal yang ditugaskan berjaga malam di medan perang (atau sebaik-baiknya rujuk semula hadith nabi yang sebenar).


Mulai  detik  itu, aku  mulai  menyimpan  azam  tuk  memilikinya. Dan  saban  malam  air  mataku  berlinangan  di  sejadah  kehambaan  dek  takutnya  hati  ini  jika  jodohku  tidak  mengena  padanya. Aku  tahu  ianya  salah, dek  kerana  kesedaran  itulah  hatiku  masih  lagi  redha  jika  hati  kami  tidak  bersua  nanti.


...............................................................................................................................



** Apa  yang  cuba  saya  katakan  di  sini  adalah, bagaimana  kita  ingin  menilai  tahap  kesetiaan  seorang wanita  adalah  bila  mana  dirinya  menyayangi, namun  dalam  pada  waktu  yang  sama, dia  hanya  berdiam  diri  bagi  meredhai  segala  ketentuan  yang  bakal  dia  perolehi. **

Jika  dia  sudah  beria-ia  menyatakan  cintanya  pada  saat  ini, maka  cintanya  bukanlah  cinta  yang  sejati mahupun  memiliki  tahap  kesetiaan  yang  benar-benar  tinggi.

Berpatutan  dengan  satu  hadith  yang  saya  peroleh  berdasarkan  novel  SEHARUM  MAWAR  BERDURI, hasil  karya  Fatimah  Syarha.

" Jika  kau  sedang  jatuh  cinta, namun  kau  hanya  merahsiakannya, dan  tatkala  itu  kau  meninggal  dunia, maka  matimu  itu  adalah  syahid  di  sisi  Allah. "

Oleh  itu, fikirkanlah  tahap  kesetiaan  cinta  kita. Jika  kita  ingin  setia  pada  manusia, maka  setialah  dahulu  pada  Khaliq  kita. Wallahu a'lam.

SEINDAH  FARATUL  AISYA


Comments

  1. Assalamualaikum.....TERBAIK LAH.......
    Sungguh Allah mengetahui segala yang tersirat di hati kita,dan Allah jua yang menggerakkan hati kita dan hati "permata yang dicari...,berdoalah dengan hati yang tulus ke hadrat Illahi ....ikhlaskan setiap apa yang kita lakukan....
    Jika kau berasa sunyi dan pilu,ingatlah,bahawa ade lagi orang yang sedang menderita dari diri kita....
    Allah Di hati kita ......
    waaa~ aku rinduu kaww~! >_<

    ReplyDelete

Post a Comment

saya menantikan ulasan yang mampu menggetarkan hati saya.
bukan hanya mampu membuatkan saya bangga.
saya nantikan itu !

Popular Posts