~ misiku bermula ~


kilauan permataku, adik-adik yang ku sayangi


detik ini muncul. khidmatku diperlukan semula. 

naqibah !


tanggungjawab yang tak sudah. memastikan adik-adik sentiasa dalam kefahaman untuk mendidik jalur keagamaan. jujur, aku bukanlah yang terbaik. masih merangkak-rangkak meluruskan saf keimanan yang pernah keciciran. 


aku telah ditanyakan satu soalan sebentar tadi. 


" Kak Fara, kenapa lama menyepi? " 


diam. 


"beruzlah." 


diam. 


kenapa aku katakan uzlah? dulu aku penasaran. kebingungan. aku hidup dalam keasyikan. bahagia dan
enjoy bersama-sama sahabiah. sehingga aku terlupa. aku ini bahagia sekadar kerana jemaah? atau ukhuwwah? atau teman-teman? atau sememangnya kerana cintaku pada Ilah? 

dek kebuntuan, aku pamitkan diri dari segala-galanya. lama aku beruzlah (bersendirian) berkelana mencari makna perjalananku selama ini. ku tinggalkan mereka yang bersama-sama bergerak. ku tinggalkan jawatan yang disandang berarak. uzlah !


dan kini.. aku penuhi jawapan. dan akhirnya aku mula mengatur langkah bertemu adik-adik usrah yang ku rindui. 


ya, aku sudah temui jawapannya. 


Imam Fathi Yakan pernah menyebut dalam kitabnya, dalam perbincangannya, "Aku Mesti Beramal dengan Cara-cara Islam". aku rumuskan di sini bahawa dalam apa-apa jua gerakan yang kita bawa, kita perlu FAHAM. pemahaman itu yang utama. 


faham.. 


1) susur galur gerakan
2) matlamat, objektif etcl.
3) pengikut
4) pimpinan
5) lain-lain

kita perlu faham. bukan sekadar ikut-ikutan atau secara membabi buta sahaja. 


dan akhirnya, aku fahami 'mengapa' aku di sini. ^_^


harakiah, ku cintamu LILLAH ! :)



sebahagian cinta hatiku ^_^

Comments

Popular Posts